Skit under naglarna

Jag hade ju köpt ett par prima arbetshandskar men inte kom jag på att använda dem förrän händerna var rejält insmorda med jord. Hela jag förresten. Efter att ha grävt upp litegrann bara runt brunnen kände jag mig som Kiddo i Kill Bill när hon krafsat sig upp ur sin egen grav. Brunnen ja. Den var nästan överväxt med gräs och mossa inte frilagd som brunnar ska. Locket har dessutom skiftat lite så det blivit en glipa där jord och rötter smitit ner i brunnen. Kryp också, kanske. Vattenpumpen är ändå igenrostad så vi använder inte vattnet. RörläggarTure har gett noga anvisningar om hur jag ska gå tillväga med brunn. Den ska pumpas ur, sen kontrollera att vattnet kommer underifrån som det ska, sen skicka in prover till analys… är brunnen bra ska jag sedan sätta in en brunnsring till och ett nytt lock varefter vattenpumpen kan bytas. Är brunnen inte bra blir det till att borra ny.

Idag har jag äntligen fått hem tre hantverkare som jag jagat ett tag. Glaskillen, rörkillen och elkillen! Elkillen konstaterade att åtminstone en ledning är illegal…fast förresten måste alltihopa bytas precis som jag trodde. Så imorrn ska de fixa ingående elen, resten blir ju svårt innan jag vet hur jag ska ha allt.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

