Skillnaden mellan hantverkare…

…och slappopappersvändare som jag är främst att hantverkarna kliver upp på morron. Det gjorde inte jag idag varför jag missade elektrikern. I väntan på dennes återkomst tog jag itu med brunnen. Pappa hade en dränkpump i källaren visade det sig. Jahaja, här finns oanade resurser, mystiska verktyg man inte visste fanns men jorå, de ligger i ett hörn hemmavid. När jag väl stod där ovanför den läskiga vattenytan infann sig en viss tvekan. Ska man verkligen dunka i hela grejen ner i  vattnet? Dränkpump låter ju som nåt som ska dränkas, samtidigt kände jag ett visst inre motstånd mot att sänka ner elektrisk apparatur i vatten. Ett par telefonsamtal till släkten avgjorde saken och pumpen åkte i. Sen gick mamma och jag lös på trädgården ett tag.

Slå med lie ska va så svårt sägs det. Tycker jag inte. Åtminstone om man sänker kraven på resultatet i tillräcklig mån. Ska det vara nära marken och bli snyggt o lägga sig åt rätt håll så visst, då blir det ju lite knepigt, men om skiten bara ska av så klarar till och med jag jobbet.

Pumpa läns visade sig ta mer än hela dan. Resultatet såg rätt läskigt ut, jag tyckte det såg ut som om brunnsringarna förskjutits och rötter hade trevat sig ner mellan springorna. Ugg. Vattnet som kom upp luktade inte så trevligt och hade varierande färg. Rörläggaren tittade till mig framåt eftermiddagen. Återigen blev det uppenbart att jag inget begriper om brunnar. – För att vara så gammal är den ju i ett fantastiskt skick! När den är tom ska du klättra ner på en stege o dra bort de där rötterna. Du får säkra den med rep och så så du inte sjunker ner i leran med stege o allt förstås. Helst ska du ha nån med dig.

Jotack. Om jag inte uppdaterar facebook nåt mer, var vänlig dragga i brunnen…

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

