Det är inte smuts, bara lera

Brorsan skymtar nere i brunnen arbetandes medan vi tittar på.

Om man inte vill klättra ner i brunn själv för att rensa så kan man skicka brorsan. Jag tog även med min brorson och en kompis som publik.

Den tappra lilla dränkpumpen lyckades inte riktigt ta det sista så där stod nästan 15 cm vatten i botten. Mitten är djupare då någon granne i tidernas ursprung (60-tal?) skulle borra den djupare. Borret sjönk som en sten, så däri finns sjunklera eller nåt liknande jox som man inte kan till exempel ställa sin stege i. Tur därför att mitthålet bara är 25 cm brett eller så. Min vänligt intresserade granne lånade ut overall, stege och tamp. Vatten för att skölja insidan tog vi från grannens förra brunn som blivit otjänlig av vägbygget. Lyfte dränkborren i slangen av misstag varför den rasade av och sprejade mig rakt i ansiktet med vatten och lera till min elvaårige brorsons stora förtjusning. Sen satte vi igång att skrubba insidan av brunn och ösa.  Alltså, brorsan gjorde detta medan vi andra tittade på och konverserade om den gångna vintern och hur man kan bygga bar i källaren. Vi hittade ingen ål i botten av brunn men väl en murken brädbit och lite rötter. Det sista öste vi upp med hink, jag fick prova tre hinkar innan vi hittade en som inte var trasig i botten… När även jag var duktigt lerig tyckte vi att vi var klara. Klart vatten porlade lovande in i botten. Ska tömma en eller två gånger till och sedan testa vattnet. Brunnslocket passar emellertid inte. Bara att lägga över en presenning eller nåt och beställa nytt lock. Duger inte brunnsvattnet får jag borra ny brunn, men lock måste man ju ha då också.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i brunn och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det är inte smuts, bara lera

  1. Carin med C skriver:

    Men inte så mycket bar att det blir sunkiga gillestuge-vibbar, typ så här http://www.hemmabaren.se/

Kommentera

