Gysinge, limfärg och fundamentalism

Hur man genomför lerklining

Hur man genomför lerklining för en hårdkokt renovering av ditt hus.

Reste till Gysinge, alldeles för förkyld egentligen. Här kan man frossa i renoveringsfundamentalism och till och med inhandla en bibel (gysingekatalogen) att andaktsfullt kladda ner med linolja och limfärg. Här finns lite olika miljöer bevarade och exempel på olika sätt att renovera och måla. Helst inte då med någon metod yngre än 1940. I Gysinges värld är allting enkelt. Men hur är det i min värld? Att lerklina en vägg är väl i och för sig inget jag planerar att ge mig på, men jag ser ändå framför mig hur min klining i så fall skulle rasa ner i försmädliga lerklumpar och damm på golvet trots att jag i detalj följt föreskrifterna. Detta har hänt olika vänner till syrran som prövat limfärg. Jag förstår inte riktigt poängen med limfärg, det verkar krångligt och man kan inte våttorka ytan. Gysinge säger att det är snyggt. Syrrans kompisar har helt oberoende av varandra haft samma erfarenhet. Färgen har torkat fint men inom ett år rasat ner i stora sjok.
– För mycket lim, säger Gysinge. Man kan prova färgen genom att stryka på tidningspapper varefter man torkar detta på en spisplatta – försiktigt så det inte börjar brinna… om färgen spricker och flagnar när man böjer pappret är det för mycket lim, om man får damm på fingrarna när man tar i den är där för mycket krita.

Frågan är vad man gör då. Kan man gucka i mer av det andra i limfärg som redan är blandad? Jag tror jag skippar det där och kör med linoljefärg istället.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i målning, renovering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

