Semester! Dags att ta fram dränkpumpen!

Kanske går det bara att göra en sak i taget, men man kan dra igång en jäkla massa parallella processer. Idag har jag nästan beställt en förbränningstoa och sen ångrat mig igen, pratat med snickarn, rörläggarn, en bekant som har halvt antika möbler till mig och två grannar. Jag har återigen börjat mickla med brunnen, haft mamma att hämta vattenprovningsburkar på kommunen och haft grannen att plöja igenom halva trädgårdsdjungeln med röjsåg.

– Toan. Det finns visst folk som är missnöjda med förbränningstoa, och den är ju jävligt dyr att köpa. Okej då för fan, jag testar väl ett mullhelvete. Ja, så aggressiv känner jag mig inför detta.

– Snickarn. Först var han upptagen tills nästa år, sen kunde han komma och ta en titt och till sist tyckte han att tja, en vägg hinner jag nog smälla upp om det inte är mer som ska göras just nu.
Snart har jag honom i mitt garn.
Han gav mig även en massa tips och nummer till bra plåtslagare och målare. Nu börjar det klarna – jag städar på vinden och fixar golvet där. Det gamla kutterspånet kan man suga ut med maskin som sedan blåser in nytt isolermaterial föreslog snickarn. Det och själva vinden isolerar nog rätt långt.  Skorsten är ”murken” högst upp, men det borde gå att lösa med att sätta in ett rör? Ska ringa sotarn om det.

– Rörläggarn tycker bestämt att jag ska skura ur brunn och sen täta ini med snabbtorkande cement. Filtret på slangen ska kollas och rensas och sen efter ett par urpumpningar till kan jag testa vattnet. Läskigt.

– Möblerna. En antik säng, en galet svulstig soffa likadan som en jag har och ett skåp. Lockande. Damen följde med till Huset för att ta en titt och tyckte det var fantastiskt. Kul.

– Grannarna. En ska gräva egen brunn och var mycket nyfiken på min. En avverkade min trädgårdsdjungel. Fantastiskt. Det förtjänar jag för han har en massa grej i min lada. Men ändå.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i brunn, renovering, skorsten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Semester! Dags att ta fram dränkpumpen!

  1. Viktoria skriver:

    ”Tre svordomar på en rad, det var redigt” sa mamma varpå hon genast citerade fromma Barnen från Frostmofjället där nån sa ”Ta hit yxfan så jag får slå i spiksatan i den förbannade stöttingen”.

    Ja men precis.

Kommentera

