Oh kitt.

Jag har varit på fönsterkurs! Vilket få av dem som orkar lyssna när jag mal på om Huset missat. Vi använde speedheater (varför finns inget svenskt namn på denna manick?) tog bort all färg, allt kitt, gamla stift, oljade den trärena bågen, shellackerade kvistar, knådade linoljekitt, skar glas, satte rutor, stiftade, kittade och målade. Det mest revolutionerande för mig var hur mycket enklare allt var än jag trott. Visst är det ett pyssel och krångligare nu när jag ska göra själv hemma men jag jämför alltså med mina skräckvisioner om fönsterrenovering. Kursen hölls av Ekahagens byggnadsvård och de är nästan lika frälsta på gamla material och metoder som Gysinge centrum för byggnadsvård. Jag är alltså på god väg ner i linoljeträsket själv. Bara att kunna måla kittet direkt utan 2-3 dagars torktid. Aaaah… Det bästa tipset var ändå hur man målar fönster UTAN MASKERINGSTEJP!!!

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i målning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

