Energiglasen tog min energi

Gamla fönster där man tar ur och sätter i innanfönster och sätter för med klisterremsa är ur energi och bullersynpunkt klart att jämföra med moderna fönster säger undersökningar från bland annat Lunds Tekniska Högskola. Jag ringer glasmästeriet. De har inte energiglas på lager, men jag kan beställa mina rutor, han uppskattar kostnaden till 200 kr styck. Det blir 4800 spänn för de två rum jag tänkt börja med, vind och källare har ännu inte ens innerbågar… Sen är där två fönster från 70-talet i boendeplan också, de lär fortsätta läcka värme så det står härliga till. Gammalt munblåst glas för ytterbågarna ägnade glasmästaren i fråga sig inte åt, men det kan jag få tag i på annat håll. Problemet är nu att alla har semester så om jag nu slår till och köper rutorna kommer min semester att vara slut och jag har inte tid att sätta i dem. Så går det om man inte planerar ordentligt. Kanske är denna sommar nästan bara förberedelse för nästa år…

Jag frågade också om att laga bågar. Äh sa han, de flesta snickare tycker att släng dem och köp nya, det är inte värt pengarna att jag ska stå och pilla med dem. Slänga mina spårfalsade bågar från 1800-talet?

Skuttetrode.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i fönster. Bokmärk permalänken.

Kommentera

