Rödfärg

För hundrafemti kvadrat vägg krävs 90 liter färg säger Falu Rödfärg själva.  Jag har väl max 110 kvm så jag räknar på det. Ringer sen runt till färghandlare i trakten. ”Jo vi har Falu Rödfärg” säger de ”- fast inte från Falun då, utan vårt eget märke. Samma recept men kokt på pigment från… andra gruvor”. Ha, tänker jag, nån miljövidrig gruva i långtbortistan bergis! Jag har köpt Faluns argument med hull och hår och letar upp originalvaran. Köper några burkar. ”Hur många lador har du” säger grannen när jag lastar ur bilen (har även skaffat en anständig grill och lite utemöbler). ”Till den ladan krävs väl max tre burkar” tycker han vidare.

Jaha, vi får väl se. Jag värmde upp lite med att måla en bit av ladan, sen insåg jag att jag gjort en glädjekalkyl angående virkets kvalitet och måste avbryta projektet för att slita ner panel. Ladan har en timrad del där en kossa bott, och den biten har försvarligt med röta. Jag gick loss på fanskapet med en hammare, fläckig av järnoxidfärgen såg jag väl ut som en galen mördare.

Men nu tror jag att jag lägger detta på is, lagrar mina färgburkar nånstans där det inte är frost och fortsätter i maj nån gång, så får grannarna fnissa åt min blandmålade lada sålänge. För egentligen är det för sent att måla i augusti, men jag tyckte det var så torrt, varmt och bra idag.

Nu måste jag räkna ut hur mycket plåt jag behöver till ladtaket, där borde inte åsikterna skilja sig lika mycket som kring färgen.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i målning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

