Spårfalsat

Minns inte nu hur jag hittade Erik Ohlssons kontakt, men vi mailades vid angående spårfalsade fönster. Han hade vänligheten att skicka en intressant artikel om detta som publicerats i Gård och Torp.

Jag tar mig friheten att klistra in ett utdrag:
”Bilden man får är många gånger att denna fönstertyp producerades i en avlägsen dåtid, och försvunnit utan att lämna så många spår efter sig. I mina hemtrakter i Burträsk, söder om Skellefteå i Västerbotten, har jag dock observerat ett stort antal hus med spårfalsade fönster. Det rör sig inte bara om enkelstugor och uthus av ålderdomligt slag, utan också om
partstugor och salsbyggnader med spontad panel och losholtzfönter, detaljer som hör det sena 1800-talet till.

Utmärkande för spårfalsade fönster är de hyvlade spår i fönsterbågen där glasen passas in. Hopsättning och glasning av fönsterbågen sker i samma moment. Trä och glas är i stort sett det enda som behövs för att tillverka
spårfalsade fönster. Bågens delar tappas ihop utan lim vilket gör det möjligt att montera isär bågen och byta en trasig fönsterruta. Kitt kan ibland förekomma, men bara som tätning i spåren. Det bör sägas att ju mer kitt som används ju svårare blir det att montera isär fönstret.

Det finns egentligen ingen riktigt självklar benämning på utformningen av dessa fönster, vilket skapar problem vid förfrågningar och litteratursökning. Ett spår, spårfals, en upphyvlad spont, en glasskåra eller glasslits är några varianter som jag sett, och listan kan nog göras ännu längre. I denna artikel använder jag ordet spårfals. Denna benämning är rätt väl etablerad idag, och återfinns bland annat i Göran Gudmundssons böcker. Jag har dock svårt att komma överens med den andra delen av ordet. En fals, det vill säga en vinkelrät nedskärning, finns i kittfalsade fönsterbågar men saknas i spårfalsade!”

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Spårfalsat

  1. Johan Dellbeck skriver:

    Hej Intressant artikel. Jag har själv spårfalsade fönster till kattvindarna på vårt hus i Vittinge socken, Uppland. Huset är byggt 1859. I Tegelsmora socken i norra Uppland har jag sett spårfalsade fönster till ett gammalt båtsmanstorp från 1800-talet. Har du spårfalsade fönster på ditt hus?

    • Viktoria skriver:

      Kul att du hittade min blogg! Jag har inte det på huset men på ladan. Fick lära mig att spårfals var vanligare på uthus och lador men det är tydligen inte självklart så.

  2. Karin skriver:

    Har läst alla dina inlägg idag på morronkvisten – tack för underhållningen!!!! Har också ett gammalt hus och känner igen mig…
    🙂

  3. anetteanemone skriver:

    Reblogga detta på OurSwedishDream och kommenterade:
    Hur bytar man rutorna i spårfalsade fönstra?

  4. Viktoria skriver:

    Ja det gör du genom att ta isär bågen och skjuta in de nya glasen i spåren i bågen helt enkelt.

Kommentera

