Våren på väg

På mindre än en vecka reser jag från norduppland till mellersta Bohuslän och därmed från en massa eländig snö till nästan våren. Klart snön kan komma tillbaka en gång och flera, och det är fortfarande skridskoföre men ändå. Barmark och sol.

Dags att planera årets stordåd. Jag klipper ner lite spirea – växten jag tidigare trott var buddleja, men fortsatt vill ha till häck – i trädgården och funderar. Sen kommer grannen förbi och styr upp funderandet i vanlig ordning.

I källaren finns en blöt fläck som växer och krymper i takt med vädret. Den bör kunna åtgärdas medelst dränering runt huset och att sätta dit de hängrännor som obegripligt nog inte kom på plats när huset byggdes. Granne tipsar om att gräva ner dränrör på norrsidan eller kanske runt hela huset, och koppla till den gamla slambrunnen. Längs vägen behövs vidare ett dike som borde underlätta situationen. Detta kan ledas ut i grannens dike.

Jordvärme, föreslår grannen, kan jag gräva ner i ängen mittemot. Jag tänker att det blir en framtida investering, om Huset till att börja med ska bli sommarhus räcker en vedspis och kanske en bra kamin därtill bra långt. Då måste skorsten fixas. Tänkte ringa muraren, men grannen tycker att det där kan jag fixa själv. Bara att skrapa ur bruket ca 5 cm in och spackla i nytt själv. Nåmen insidan, tänker jag då som läst senaste numret av Byggnadsvård. Googlar och hittar ett spännande inlägg: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html och bra info här http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5396
Sen har jag en liten vedspis i källaren att sätta in.

Vinden trodde grannen att han skulle kunna isolera åt mig. Joho tänkte jag det skulle nog inte frugan tillåta. Fast kanske, om jag återinvesterade samma timmar i arbete hemma hos dem.. vore ju en trevlig lösning.

Brunnen är fixad. Ska dränkpumpa ett par gånger till våren sen behövs ny pump åsså nånstans vattnet ska ta vägen såklart…

Att göra lista 2013 blir alltså någonting i stil med
Lätta grejer – Måla klart ladan
– Fixa elplatta å mikro
– Ansöka tillstånd mulla bajs
– Fixa ny vattenpump
– Testa vattnet
– Planera dränering av tomt och ev påbörja
– Ta in offert hängrännor
– Rensa i ladan
– Plocka in takpannorna

Tyngre grejer
– Bygga utedass
– Fixa skorsten
– Sätta in vedspisen i köket
– Lära mig mer om el och avlopp
– Planera badrum
– Skaffa offert på rörmokeri och eldragning, göra vad jag har råd till.
– Fixa nåt slags duschvariant
– Riva det ruttna kobåset i ladan

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i brunn, Dränering, sanitet, skorsten, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

