Jag är en knäppskalle

– Jag gillar att snacka med knäppskallar och du är ju en sån, det märks! sade den läderklädde mannen strax innan han gav sig av. Det kanske låter lite oartigt, men är vid närmare påseende en himla trevlig kommentar. När folk är oerhört formella ännu efter en god stunds samtal brukar det få iallafall mina varningsklockor att ringa.

Knäppskallen i fråga är en hantverkare av blandad variant som kan lite av varje men inte har lust att göra det åt mig. Han är 60 nu och tänker nämligen trappa ner och sluta jobba för det är ju roligare att låta bli. I detta syfte har han bland annat gömt sitt hus i en skog av solpaneler och någon enstaka solfångare för att nolla energikostnaderna på sikt. Även kring vatten och AV och annat har han alternativa kreativa lösningar.

Såna behöver jag prata med. Om jag skulle gå till Rörmokarfirman i Samhället så skulle ju de såklart sälja på mig en lösning som räcker för en storfamilj med en hel skock tonårsbarn som duschar i timmar. Sen skulle Firman gnugga händerna hela vägen till banken. Knäppskallen däremot talar om för mig vilka mojänger jag kan inhandla på postorder och på vilket vis man gängar ihop dessa för att på nolltid fixa en enkel och billig VVSlösning och hur denna kan utvecklas från kort till långsiktig.

Efter att ha dryftat dessa och en lång rad andra planer sade vi hej och Knäppskallen fräste iväg igen på sin hoj.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i sanitet, värme och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

