Att göra 2014

Screen shot 2013-07-03 at 4.00.52 PMSaker går rätt långsamt men på sistone har ändå ett och annat hänt. Jag gör såklart inte alla de här grejerna personligen, nej, det är fantastiska hantverkare, grannar och vänner som står för det mesta. Jag gör… de lätta grejerna. Plus fönster som inte är så himla lätt. Och att fatta beslut som inte är så himla lätt det heller.

Jag har lite tankar på att ha arbetsläger för mina vänner och då kan ju lite fler grejer petas in. Blir det väder att måla kanske jag inte hinner nåt annat, blir det skitväder får jag mer gjort inomhus. Och så vidare.

Ska göras 2014
– Helrenovering skorsten, bakugn, kamin – På gång!!
– Sätta in luftvärmepump – Sven i Österlyckan har varit och kollat in situationen!

– Bygga bockar  (tex enligt http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg/bygg-arbetsbockar—bygg–fixa/)
– Spackla väggar i blivande badrum
– Tvätta, skrapa och måla taket
– Installera rörelsesensorer som tänder ytterbelysning
– Renovera alla fönster (eller så många vi hinner…)
– Fixa upphängning till verktyg så jag slipper leta ihjäl mig jämt
– Sätta max och mintermometer i matkällaren så jag får koll på läget
– Gräva dike längs vägen och från golvbrunnen – hoppeligen gräver bonden Malte
– Göra klart badrum (våttapet och golv, dusch, handfat, toalett, skåp och hängare)
– Laga avloppsrör
– Fixa mullning (tömma kärl, anmäla till kommunen)
– Fortsätta beskära äppelträden
– Plantera häck (?)
– Köpa en jävla röjsåg/trimmer som fan funkar (”jävla röjsåg”, får man skriva så, frågar mamma. Ja det får man för jag är så arg på alla skräpgrejer jag haft!)
– Få väck stubbarna i gräsmattan
– Laga knäckt bjälke i ladan – Bassamprojekt om han är på ön i sommar
– Fixa nån köksabbrovink
– Laga hålet i källarväggen
– Ny puts på foten till trapphus (?)
– Börja renovera ett rum (?)
– Börja måla fasaden (?)
– Sälja motorgräsklipparen(?)
– Städa ”klart” på vinden (dvs sortera och slänga löst skräp)
– Påbörja dassbygge (Grannen snackar mkt om detta, han är svag för dass. Jag får väl dra lite i det dådå.)

Gjort 2014
– Golvbrunn i källartrappen
– Yttre och inre källardörr
– Få pumpautomaten att funka – muraren fixade!
– Sågat ner de flesta träd som ska bort bakom huset – Grabben G fixar

Gjort 2013
– Lagat ruttna golvet i köket
– Satt in pumpautomat
– Satt in ny ytterdörr
– Byta ena 70-talsfönstret mot ett nytt stilenligt
– Laga fasaden
– Skrapat tre väggar
– Fixa golv med elvärmeslingor och väggar i vad som ska bli badrum
– Förberett för vatten och el i badrum
– Rivit den dåliga delen av skorstenen, knackat fram bakugn, tagit bort all målarfärg och puts
– Beställt helrenovering av skorsten, bakugn och kamin
– Målat ladan
– Planterat två bärbuskar
– Beskurit äppelträden delvis
– Köpt motorsåg och sågkläder

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i renovering och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att göra 2014

  1. Karin skriver:

    Det är nå’t visst med att sammanfatta framåt eller bakåt. Antingen påminns man om sin naivitet eller så överraskas man av allt som ändå lyckas. 🙂

    • Viktoria skriver:

      Eller hur! Men jag har så låga förväntningar på vad jag ska lyckas baxa iland så jag blir nästan alltid glatt överraskad! Sen är det inte så himla stressigt eftersom jag inte bor i kåken.

Kommentera

