Riv! Väggar, golv och tak!

vägg vardagsrum rivning vardagsrumDet jag lite överdrivet kallar Vardagsrummet kläddes in i härliga spånmaterial av varierande kvalitet år 1961. Taket var uppspikade plattor av någon sorts pressad fiber, väggarna täcktes av skivor av någon fluffigare och dammigare fiber och trägolvet dolts under något obeskrivligt konstmaterial som ironiskt nog försökte se ut som trä (nån slags parkettliknande utseende). Allt detta rev jag och fem av mina bättre och mest tålmodiga vänner ut under några svettiga dagar.

Nu vill jag ju gärna behålla den här sköna trästilen. En idé som en god vän prövat hemma är att lasera brädorna så syns träet utan att det blir så mörkt och bastuaktigt. Detta motsätter sig nu å det skarpaste min elektriker av alla människor.
– Du behöver ha isolering! Sätt regel och skivor. Du kan inte HA det sådär på vintern!

Jag gör såklart som jag vill i slutänden men lite jobbigt är det med alla dessa gubbar av alla kön som talar om vad jag ska göra. Alltså, inte kommer med goda råd eller varningar om sånt som verkligen är dumt (tex tilläggsisolera under fasaden så huset ser ut som en svamp, eller måla med linoljefärg när det regnar eller gräva för djupt vid dräneringen så grunden rasar ihop) utan pekar med hela armen kring ärenden där det faktiskt finns andra alternativ. Ofta bottnar det i att de inte har intresse av eller kunskaper kring byggnadsvårdsprinciper utan endast sysslar med konventionella metoder.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Det här inlägget postades i el, renovering och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

