Färgprövning

Färgprov

Färgprov. Visst blir det snyggt?

Ingen möda bör sparas för att hjälpa en vän, eller hur. M ringde och meddelade att hon sålt mig till pressen som ett led i sin gryende frilanskarriär. Eller snarare ett reportage om mig och min strävan att måla huset med hantverksfärg. Därför krävdes redan samma dag en bild på mig målandes sagda hus med sagda färg. Tur för M att jag hämtat färg och köpt schweindyra penslar, samt skrubbat fasaden med Yes diskmedel såsom anbefalls av färgtillverkaren, och bara gick och väntade på en högtrycksperiod för att börja måla.

Hon dök alltså upp samma dag och krävde action. Den solstekta söderväggen höll godkända 15% fukthalt och jag strök ut lite oljefärg glatt leendes medan M försökte få med både mig och de blommande körbärsträden i en oerhört osmickrande vinkel. Jag tvivlade plötsligt på allt jag lärt mig om linolja och fasadmålning men hostade ändå ur mig lite tips till en tänkt läsare som hoppeligen vet ännu mindre än jag. Sen åkte M hem och när jag lagt mig på kvällen sövdes jag av hällregnets harmoniska trummande mot söderväggen.

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Detta inlägg publicerades i målning, renovering. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Färgprövning

  1. Pingback: Uppdatering Att-Göra-Lista | Huset

  2. Karin skriver:

    Mmmmm grått och grönt 🙂 Snyggggt! Skriv gärna lite mer om vilket fabrikat/färgnummer/färgnamn du provar.

  3. maridahl58 skriver:

    Hahaha. Blev himla fint rep. Tyvärr ännu ej publicerat. Verkar strula på den däringa sajten. Hoppas vi ses på fredag! 🙂

  4. Pingback: Så vart jag kändis. | Huset

Lämna en kommentar