Vad hände sen? 2020

När pandemin slog till blev jag hemförlovad som den kontorsråtta jag är. Så jag drog givetvis direkt till Huset för att arbeta på distans.

Morfar jobbade extra 1947 med att rusta upp det som skulle bli hembygdsmuseum. Han tyckte att tapeterna de köpt in var så snygga att han köpte in samma till sitt hus. Men innan han han sätta upp dem tvingades de sälja huset! Åren efter det blev en oreda med flyttar hit och dit. Massor av folk i släkten hann födas och dö (okej inte samma folk) men mamma släpade troget runt tapetrullarna mellan alla adresser. Tills sommaren 2019 då jag satte upp dem på min pappspända vägg!

Tapeten ”Kongahälla” från Engelska tapetmagasinet i Göteborg 1947. Färgerna är helt fel på bilden pga tog den om kvällen.

Skrev till Tapetorama för att höra om de hade den. Fick svaret
”Hej igen,

Jag var ute i lagret idag för att flytta några kartonger och öppnade en på måfå och av en sådan osannolik tillfällighet som bara brukar inträffa i romantiska komedier hittade jag en rulle av Konga-Hälla-tapeten överst i lådan. Det var bara en rulle men det öppnar ju för sannolikheten att det finns mer. Den har ljusblå bakgrund med gröna detaljer.

Som jag gissade så är den från Kåbergs Tapetfabrik. Vi har en kollektionsbok från 1961 med deras Slotts och Herrgårdstapeter och där finns den med. Vi har precis köpt in SVTs rekvisitalager med tapeter och förmodligen kommer dessa till stor del från Kåbergs tapetaffär på Malmskillnadsgatan som förmodligen revs på 1960-talet när Klara byggdes om.

Vår färgställning finns med i katalogen tillsammans med tre andra så jag gissar att den är tryckt på 60-talet.

Vänliga hälsningar

Dan”

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar