The Milky Way

Dagens civiliserade människa släpar omkring på många spärrar kring vad hon anser vara ett okej beteende. Hon ryser inför åtskilliga företeelser från förr, såsom att ha många hål på utedasset eller för den delen att ens ha ett utedass.

Er egen husägare har fått passera vissa sådana gränser. Inte det där med flera hål på dasset kanske, men att kasta olika saker på väggarna som hon tidigare inte ansåg hörde dit såsom hästskit och minimjölk. Hästskiten avhandlades i ett tidigare inlägg och nu är det dags för mjölken. Vännen C (eller kanske bekantingen, men jag hoppas fortfarande på att vi kanske en dag tar en kall pilsner) hade delat flera entusiastiska inlägg om kaseinfärg på ett ledande socialt medium nära oss alla. Receptet som C använt och som även återges av Nordiska museet är:

Kaseinfärg

3 delar minimjölk
2 delar krita
Låt stå över en natt så att kritan kan svälla ordentligt. Färgen blir tunn som välling.

Kan verkligen krita svälla? Kanske dunstar bara mjölken lite så färgen tjocknar därför. Hursomhelst, jag blandade, väntade och slaskade på. Det är otroligt slabbigt. Allt som inte ska målas måste antingen täckas för innan eller torkas av efter. Kritan kladdar väldigt mycket så ytor som torkas av måste torkas många gånger… Jag målade murstocken i köket och resultatet blev alldeles utmärkt! Precis som Nordiska museet skrivet så täcker färgen förvånansvärt bra och ger en tålig yta som inte kritar av sig. Kasein är ju ett klisterämne som binder kritan och ger denna yta.

När jag klinat klart sommarrummet ville jag måla med denna färg som kändes extra väl lämpad för bruk. Jag gav mig ut i världen för att ägna mig åt det för mig ovanliga värvet att inhandla stora mängder minimjölk och insåg att det är ju lite dyrt. Och inte alltid lätt att få tag i. Det fanns emellertid ganska billigt storpack med fettfritt mjölkpulver som åkte ner i kundkorgen. Fettfritt ska det vara för att minska risken för att det härsknar antar jag. Sen hem och slaska på. Slask slask. Det räcker inte med en strykning kan jag meddela, 5-6 lager kan behövas. Det går fort, det torkar snabbt så mycket att du kan köra nästa strykning. Men när jag skulle blanda nästa omgång slog det mig hur korkad jag ändå är. Varför hälla i en massa vatten i pulvermjölken som ändå bara ska dunsta? Varför inte blanda så att det blir lagom tjockt? Receptet blev nu

Tjock kaseinfärg

300 gram minimjölkpulver (motsvarar 3 liter)
2 liter krita
Lagom mycket vatten. Blanda med elvisp eller mixer för att lösa upp alla klumpar.

Färgen blev väldigt behaglig att måla med. Rummet måste ventileras väl, det kan lukta mjölk i ett par veckor men sen släpper lukten och du har en fast fin yta som inte kritar av sig.

En värld av mjölkfärg

Jag googlade vidare och upptäckte en värld av mjölkfärg som jag kanske undersöker närmare i kommande inlägg. Blandningen säljs färdig till hutlösa priser men går även att blanda enkelt hemma i köket. Inget kommer att frätas sönder eller explodera. Detta är grejer man kan sätta barn att syssla med om man till äventyrs umgås med sådana. Den allra enklaste varianten är att måla med filmjölk, med eller utan pigment. Jag målade för många år sedan ett bord med den metoden, som jag sedan lackade.

Fler recept verkar finnas på engelska från bland andra Martha Stewart. Kanske finns en levande tradition av detta i USA? Ofta bygger recepten på att man själv gör en snabbkvarg som sedan mixas med släckt kalk och/eller krita. Färgen är helt giftfri om man inte häller giftiga kulörpigment i givetvis. Vilka pigment som fungerar verkar vara en vetenskap i sig som bland andra Anja Hällbom undersöker i sin fantastiska skrift Mjölk och kaseinfärger. Färgerna funkar till möbler, väggar, tak och murstockar. Utomhus och på hårt slitna ytor som golv – kanske inte, har inte läst på ordentligt för att veta.

Recept på utrikiska

1 Quart skim milk (room temperature)
1 Once of hydrated lime by weight
(Available at building centers. Do not use quick lime, as it will react with the water and heat up. Hydrated lime has been soaked in water then dried.)
1 to 2 1/2 pounds of chalk may also be added as a filler.

Stir in enough skim milk to hydrated lime to make a cream. Add balance of skim milk. Now add sufficient amount of powder pigment to desired color and consistency (Pigment powder must be limeproof). Stir in well for a few minutes before using. For best results continue to stir throughout use. Apply milk paint with a cheap natural bristle brush. Allow project to dry sufficiently before applying next coat. Extra paint may be kept for several days in the refrigerator, until the milk sours. Double or triple the recipe for paint. Allow to dry thoroughly 3-4 hours before use. For extra protection, give paint a coat of oil finish or sealer. Color may change – test in inconspicuous area.

Anja Hällbom om mjölk- och kaseinfärg (pdf)
Lim och färg på mjölk och kasein i Byggnadsvårdstidningen

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar