Överspänt

Jag tänkte skicka en person en länk till mitt fantastiska blogginlägg om pappspänning som jag givetvis skrivit. Visade sig att det hade jag inte alls. Dock har jag många gånger hänvisat till mina fantastiska erfarenheter i ämnet så det är bara att sätta sig att författa detta inlägg i efterhand.

Jag har varit ganska tveksam till pappspänning av två skäl. Vad jag sett av det har varit buckliga ytor med rejält avstånd till väggen bakom. Jag inser nu att det är pga att dessa väggar varit närmast museala och kanske utsatta för fukt, något som inte kommer att göra en pappspänd vägg glad. Skäl nr 2 var att jag levt i föreställningen att det är skitsvårt att få till det bra. Något som kanske haft att göra med ansträngningen att få ner miljarders med mer eller mindre rostiga pappnubb från tak där spänningen gett upp.

Något fick mig ändå att ge mig på projektet, troligen utsikten att på ett billigt snabbt sätt få släta tapetserbara väggar. Jag läste på väldeliga och stötte på bloggen Funbo runstens inlägg ”Hur svårt kan det vara? vilket inspirerade mig. Jättedyr specialpapp och miljarder nubb kanske inte är nödvändigt? Plastfri mjölkpapp från XL, skarvremsor i papper, häftapparat och gråpapper köptes in och jag skred till verket.

Jag mätte upp pappen på ett ungefär, sprejade dem med blomspruta ganska flödigt och lät dem ligga till sig nån timme i en plastsäck. Sen häftade jag upp ena änden med några klamrar, satte skarvremsor i kanterna och häftade ganska tätt. Om det hotade att torka för mycket sprejade jag lite vatten under tiden. Över natten torkade det så att pappen spändes ut och blev tajt och fin. Då doppade jag gråpappersremsor jag rivit själv i tapetklister och satte över skarvremsor och i hörnen.

Jag vet att jag har fler bilder på själva processen men var de är…. vete fåglarna. Såhär såg det ut innan jag satte gråpapper på. Sen penslade jag med tapetklister för att mätta pappen innan jag målade med oljefärg på några väggar och tapetserade på några. Lite lister på det så blir det tip top!

Fick en anmärkning på fejan att det ÄR JU INTE PAPPSPÄNNING om man använder häftapparat. Jag begriper inte alls argumentet. Lite… överspänt sätt att tänka tycker jag nog.

Hittade förresten bilder som beskriver det hela lite bättre. Klart man känner när det ser ut som på bild 1 att vad tror jag att jag sysslar med… men så blir det som på bild 2! Eller, den är ju som alla genast ser inte HELT lyckad men heller inte helt torr. Jag fick fixa en del med gråpapper och så vidare men till slut blev det bra.

Visa inlägg

Om Viktoria

Har blivit med hus på västkusten och försöker växa i rollen som husägare.
Detta inlägg publicerades i renovering, vinden och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar